Hartige taart 2.0

Enige tijd geleden deelde ik met jullie mijn Hartige courgette-ricottataart met Spekreepjes. Momenteel één van de favorieten in huis omdat het makkelijk te maken is, je veel restjes erin kwijt kan en ik het eet als avondeten en de dag erna als lunch. Lekker makkelijk! Maar al snel begon ik het recept toch iets aan te passen en de variant die er nu ligt is nog lekkerder! Deze moest ik dus zeker met jullie delen.




Het recept voor 1 hartige taart (als hoofdgerecht voor 3-4 personen)

De ingrediënten:

  • 4 volkoren tortillawraps (niet die hele grote)
  • 1 zoete aardappel
  • 1 courgette
  • 100g spekreepjes
  • 4 eieren
  • 125g ricotta
  • 75g geraspte oude kaas
  • 1 ui
  • 1 zoete punt paprika
  • 6 cherry tomaatjes
  • 1 el geraspte parmezaanse kaas
  • handje verse basilicum (of 1tl gedroogde oregano)
  • peper en zout
  • olie

Bereiding:
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
  2. Vet de quiche vorm in met een klein beetje olie en bekleed de rand en de bodem van de quichevorm (26cm diameter) met de wraps zodat alles bedekt is en zorg dat de wraps er een beetje overeen hangen wordt namelijk lekker knapperig.
  3. Schil de zoete aardappel en snijd deze in kleine blokjes. Kook deze zo'n 5 minuten (hoe groter de blokjes, hoe langer je ze moet koken). 
  4. Terwijl de zoete aardappel kookt, bak je de spekreepjes in een droge koekenpan tot dat deze krokant zijn. Snijd ondertussen ook de ui in kleine stukjes. Je kunt deze rauw door het gerecht doen, maar ook even kort bakken in een beetje olie. Dit laatste heeft de afgelopen tijd mijn voorkeur. 
  5. Rasp ondertussen de courgette grof en snijd de zoete punt paprika in stukjes. Vergeet niet de zoete aardappels af te gieten wanneer deze klaar zijn. 
  6. Als alles klaar is is het tijd om te mengen! Klop de eieren los en klop vervolgens de ricotta en geraspte kaas erdoorheen. Schep de geraspte courgette, ui, paprika, zoete aardappel en gebakken spekjes erdoorheen en breng op smaak met peper en zout. Scheur vervolgend de verse basilicum blaadjes en meng deze erdoorheen.
  7. Schep het mengsel in de taartbodem, verdeel evenredig. Snijd de cherry tomaatjes door de midden en druk deze in de taart met het vruchtvlees naar boven. Maak af door er wat parmezaanse kaas overheen te strooien en bak de taart in 30-35 minuten goudbruin en gaar in het midden van de oven. Mochten de randen van de wraps te donker worden dan kun je altijd de schaal op dat moment afdekken met aluminiumfolie. 

Eetsmakelijk!




1 opmerking:

  1. Toen ik zocht op hartige taart met wraps kwam ik op dit recept, ziet er super uit! Een vraagje: vet je de quichevorm in voor je de wraps erin doet? En worden de wraps niet heel vochtig/zompig met zo'n natte vulling (dat is wat ik me van eerdere pogingen herinner)?

    BeantwoordenVerwijderen