Zelfgemaakte Nasi

En dat is veel makkelijker dan je denkt! Ik lust nooit nasi. Altijd als ik bij mijn ouders wou gaan eten en er stond nasi op het menu dacht ik laat maar. Tot ik laatst bij een vriendin ging eten en er nasi op het menu stond. En die was me toch lekker! Het recept is van 24Kitchen en ik heb er maar heel weinig aan veranderd en gewoon pindasaus uit een potje erbij gedaan. Niet zelf gemaakt. Kijk voor dat recept in het originele 24Kitchen recept!



Het recept voor 4 tot 5 personen:

Duur: 30 minuten

De ingrediënten:

  • 300 g pandanrijst
  • 400 g kip of kalkoenfilet
  • 1 grote witte ui
  • 1 prei
  • 1 paksoi
  • 1 gele paprika
  • 1 zoete punt paprika
  • 1 tl kurkuma
  • 1 tl gemalen komijnzaad
  • 4 el ketjap manis (meer naar smaak)
  • Olijfolie
  • Zout en peper

Voor erbij (en ja, van de supermarkt, uit een potje, maar het maakt het echt af):
  • Gebakken uitjes
  • Seroendeng
  • Cassave kroepoek
  • Ketjap manis pindasaus
  • Sambal

Bereiding:
  1. Kook de rijst volgens de verpakking, het liefst een dag van te voren of 's ochtends want nasi kun je het beste maken met koude rijst. Pandanrijst is een lichtklevende rijst, ik vind hem denk ik zelf iets te kleverig en ga de nasi volgende keer zeker maken met een andere wat drogere rijstkorrel en dan denk ik dat het basmatirijst wordt want die vindt ik zo lekker en dat ik het restje pandanrijst bewaar voor een aziatische curry. Krijg er nu alweer honger van, enfin terug naar het recept. 
  2. Snijd de kip of kalkoen in stukjes. Verwarm een scheut olijfolie in een pan en bak hierin de kipstukjes (met peper en zout) in 6 tot 8 minuten (afhankelijk van de grootte van de stukjes) gaar en een beetje goudbruin en zet apart. Ondertussen snijd je alles uit stap 3. 
  3. Versnipper de ui en halveer de prei en snijd in halve ringen. Snijd ook de paprika's in stukjes. Het onderste, witte deel van de paksoi snij je in halve ringen en de groene bladen in reepjes. Houdt de groene bladen apart. 
  4. Verhit een extra scheutje olijfolie in dezelfde wok of hapjespan op matig tot hoog vuur en fruit hierin de ui samen met de kurkuma en komijnzaad zo'n 2 minuten.
  5. Voeg dan de prei, het witte deel van de paksoi en de paprika's toe en bak nog eens 6 minuten.
  6. Dan doe je de rijst, het groen van de paksoi en de gare kipstukjes erbij en bak je dit zo'n 4-5 minuten mee. 
  7. Aan het eind roer je de ketjap manis erdoorheen.
  8. Serveer met wat je lekker vindt! 

Eetsmakelijk!



2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Zeker! En ook al veel leuke reacties ontvangen van volgers die hem gemaakt hebben en hem ook erg lekker vonden! :)

      Verwijderen