Tapas Diner!

Afgelopen vrijdag kwamen oud studiegenootjes bij mij eten. We hadden elkaar al maanden niet gezien en dus besloot ik dat ik een super gezellige maaltijd op tafel wou zetten. En wat is daar nou beter geschikt voor dan tapas! Zo gezegd zo gedaan. Het resultaat een overvolle tafel met super lekker eten en gezelligheid. Maar hoe doe je zoiets nou? En waar moet je rekening mee houden om jezelf niet al te veel op de hals te halen? Daar gaat dit blog over! En natuurlijk krijgen jullie ook de recepten van me ;)



Tafelstyling

Voordat we aan het eten beginnen is tafelstyling natuurlijk ook belangrijk! Hierbij wat tips die ik heb gehanteerd bij dit tapas style diner.

  • Tapas is van origine natuurlijk Spaans en bij tapas restaurants wordt eigenlijk altijd gebruik gemaakt van aardewerken bordjes. En die heb ik ook eens gescoord bij de kringloopwinkel! Helaas is er één gele gevallen en één blauwe met als gevolg dat de aantallen niet meer even zijn, maar alsnog oogt dit gezellig!
  • En daar horen natuurlijk ook allemaal kleine schaaltjes bij waarin je alle hapjes serveert. Ik heb gekozen voor een mix van schaaltjes. Je ziet hier schaaltjes van de Hema, Loods5, Albert Heijn en de kringloop winkel. Ik houdt van een bond servies dat eigenlijk helemaal niet bij elkaar past. Ik vind dat dit gezelligheid uitstraalt. Wel heb ik normaal gesproken een wit basis servies op tafel (witte borden etc.) van de Loods5 om wel nog enige rust te bewaren. 
  • De pizza's heb ik geserveerd op een mooie grote houten plank van de Hema. De champignons gegratineerd met kaas waren natuurlijk super warm en konden niet zo op tafel. Een onderzetter is ook zo zo dus heb ik deze op een donkere houten plank gezet van het merk Kinta. 
  • Mijn tafel is gewoon saai wit, ik heb nog steeds geen mooi tafelkleed kunnen vinden en dus ben ik gegaan voor donkergrijze placemats om nog wel de rust te bewaren. 
  • Wat ik altijd doe als ik ga eten, ik doe het zelfs als ik alleen eet, is een leuk servet schuin onder het bord neerleggen. Dit geeft een leuk speels effect en ook hier weer het thema gezelligheid! 

Uiteraard kun je ook kiezen voor een strakkere uitstraling door gebruik te maken van witte borden en kommen van hetzelfde servies of met eventueel een gekleurd groter bord eronder. Dit geeft een verfijnde en strakkere uitstraling. Tot slot, normaal gesproken maak ik gewoon een maaltijd en heb ik veel minder schaaltjes en plankjes op tafel. Om dan toch de gezelligheid te bewaren zet ik vaak een mooie vaas met bloemen en kaarsen op tafel.


Tijd voor Tapas (4 pers)!

Tijd om het te hebben over het eten, ook niet geheel onbelangrijk. Tapas maken (ook al is het maar voor 4 personen) is nog een hele klus. Je maakt veel verschillende soorten hapjes en dit kost tijd. Om niet compleet te stressen in de keuken is het belangrijk dat je goed plant! Ik maak vaak een lijstje met alle gerechten die ik wil maken. Dan kijk ik welke ik al kan voorbereiden en kan bewaren in de koelkast en maak ik een planning met wat hoe laat in welke oven (ik heb er heel luxe 2; wel combi's ;) ) of op het vuur moet staan zodat het allemaal tegelijkertijd klaar is. Nog handiger: een vriendin die je helpt! Ik was zo gelukkig en kon haar lekker aan het snijden zetten terwijl ik andere dingen deed. 

De volgende gerechtjes had ik op tafel gezet:


Het stressvrije tapas stappenplan:


  1. Ik ben begonnen met het maken van de kipgehaktballetjes, of nouja met het mengen van alle ingrediënten want wil je dat de balletjes vol van smaak zijn dan is het belangrijk dat je dit minimaal een half uur in de koelkast zet zodat alle smaken in het vlees trekken.
    • Snijd 2 bosuitjes in dunne ringetjes en doe 2 sneetjes speltbrood in de keukenmachine zodat je fijne broodkruimels krijgt.
    • Mix in een grote kom 300 g kipgehakt, de gesneden bosuitjes, 2 geperste teentjes knoflook, de broodkruimels, 1 tl koriander, 1 tl komijnzaad, 1 tl chilipoeder, 1 el paprikapoeder, snufje zout & peper en 1 ei totdat het een goed gemengd geheel is. Zet de kom in de koelkast voor minimaal 30 minuten zodat het gehakt alle heerlijke smaken goed op kan nemen.
  2. Het gehakt staat in de koelkast en dus maakte in de guacamole! Doe 2 avocado's in je keukenmachine samen met het sap van 1/2 citroen (meer naar smaak), peper, zout en verse koriander blaadjes (naar smaak). Mix tot het een glad geheel is. Snijd 1 tomaat in stukjes en roer deze erdoorheen. Doe in een leuk schaaltje, leg de pit in het midden zodat de guacamole niet verkleurd en zet in de koelkast tot het tijd is om te eten.
  3. Toen was daar Lieneke die mij kwam helpen! Precies op het goede tijdstip want nu stond het snijden van alle groenten voor in de rijstpapierrolletjes (klik hier voor het recept) op de planning. En dat is veel werk dus met ze 2-en ging dit veel sneller. Al het snijden was klaar en alle producten lagen mooi klaar op een bord waardoor ik rustig steeds een vel rijstpapier kon weken en 1 voor 1 de rolletjes kon maken. Ik heb deze allemaal bewaard op een bord en deze in koelkast gezet.
  4. Terwijl ik de rijstpapierrolletjes maakte heeft Lieneke alle spullen voor de salade gesneden. Een simpele salade met romaine sla, cherrytomaatjes, komkommer en gerookte zalm. Heerlijk met een basilicum-mayo dressing!
  5. Na de rolletjes doe ik snel wat grote wokgarnalen in een schaaltje met een ruime hoeveelheid olijfolie en 3 teentjes knoflook in plakjes gesneden en een beetje spaanse peper of chili poeder. Ook deze zet ik apart zodat het lekker kan marineren. 
  6. Daarna was het tijd voor het maken van de champignons gegratineerd met kaas. Ik maak deze graag in ovenpannetjes. Stap 1 tot 4 van het recept doe ik nu alvast en dan zet ik ze even apart: 
    • Verhit een flinke scheut olijfolie in een koekenpan op matig vuur en fruit 1 geperst teentje knoflook gedurende 1 minuut. Snijd ondertussen snel 300 g kastanje champignons in partjes snijd nog 2 bosuitjes in ringen. Doe deze bij de knoflook in de pan en bak zo'n 5 minuten.
    • Maak in de tussentijd 100 ml groentebouillon. Doe na 5 minuten de groentebouillon bij de champignons in de pan en laat op hoog vuur nog 3 minuten inkoken. Ook hier weer goed blijven roeren.
    • Vet 3 ovenpannetjes in met olijfolie en verdeel het mengsel over de pannetjes, roer per bakje een 1/2 el peterselie erdoorheen en verdeel de kruidenboter over de pannetjes. Bestrooi elk bakje eerst met een eetlepel geraspte 30+ kaas gevolgd door een eetlepel geraspte Parmezaanse kaas.
  7. Ja nu ga je de ovens voorverwarmen! Eentje op 225 graden Celsius voor de pizza's en de ander op 180 graden Celsius voor de champignons. Ondertussen heb ik Lieneke weer aan het werk gezet en die heeft zo'n 20 balletjes gedraaid van het kipgehakt. Ik heb ondertussen de mini pizza wraps gemaakt:
    • Leg 3 wraps klaar op een snijdplank en meng 1 blikje dubbelgeconcentreerde tomatenpuree met 1 eetlepel zelfgemaakte rode pesto en 1 theelepel gedroogde oregano. Smeer dit op de wraps met de bolle kant van een lepel. 
    • Snijd zo'n 10 plakjes courgette en bak in een klein beetje olijfolie zo'n 5 minuten. Snijd een 1/2 oranje paprika, een 1/2 zoete punt paprika, 1/4 klein uitje en 1 bol mozzarella in plakjes. 
    • Doe de courgette op pizza 1 gevolgd door mozarella en wat geraspte Parmezaanse kaas.
    • Doe de zoete punt paprika en ui op pizza 2 gevolgd door mozarella.
    • Doe de oranje paprika met de mozzarella en wat geraspte Parmezaanse kaas op pizza 3. 
  8. Tijd om de spullen in de oven te zetten! Zet eerst de champignons in de oven voorverwarmd op 180 graden Celsius voor 15 minuten. Leg de pizza's op een bakplaat bekleed met bakpapier en zet in de andere oven voor 12 minuten op 225 graden Celsius. 
  9. Terug naar de kipgehaktballetjes in Spaans tomatensausje! 
    • Verwarm een flinke scheut olijfolie in een hapjespan op matig vuur en bak de balletjes gaar en goudbruin in 10 minuten; afhankelijk van de grootte van de ballen. Houdt ze dus goed in de gaten omdat als je ze te lang bakt ze droog worden en dat willen we natuurlijk niet. Draai ze vaak zodat alle kanten meerdere keren aan de beurt komen!
    • Zet ook een steelpannetje op matig vuur. Snijd de rest van de ui in stukjes en doe in de steelpan met een scheut olijfolie en 2 geperste teentjes knoflook. Laat zo'n 3 minuten sudderen totdat de ui glazig is en doe er dan 400ml biologische tomatenblokjes bij, 2 el balsamico azijn, peper, zout en 1 el oregano. Goed roeren en lekker laten pruttelen tot alles klaar is
  10. Natuurlijk is Lieneke niet niks aan het doen ;), die snijd het brood en zet deze op tafel samen met de gekochte en dus niet zo uber healthy smeersel: Brie gevuld met roomkaas, paturain kruidenboter, heksenkaas (als je dit niet kent moet je dit echt heel snel proberen!) en de Ah mangocurry spread met sweet pepper. Ook de tacochips gaan in bakjes en gaan op tafel met de guacamole, de salade en de rijstpapierrolletjes.
  11. Ik doe ondertussen de garnalen in een pan en bak deze totdat ze gaar zijn. Doe ze in een schaaltje met wat verse peterselie. En zet op tafel.
  12. Doe de Spaanse tomatensaus in 2 bakjes en doe daar de inmiddels gare kipgehaktballetjes in en zet ook op tafel. Haal de pizza's uit de oven, leg op een grote houten plaat en ja, ook deze gaan op tafel! Doe hetzelfde met de ovenpannetjes met champignons. Schenk het drinken in en aanvallen maar!


Enjoy en succes! 


Liefs,
Debbie

2 opmerkingen:

  1. Hele mooi tafelstyling, het geeft echt sfeer! Dat eten ziet er ook zo lekker uit, echt knap dat je dat zelf zo bij elkaar hebt gezet en gemaakt! Zelf moet ik voor een theehuis servies kiezen en de tafel stylen, zo leuk om te doen! Bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje wel! Super lief en leuk dat je een berichtje achterlaat :) Blij te horen dat het je geïnspireerd heeft en wat leuk dat je voor een theehuis het servies mag kiezen en de tafel stylen!

      Verwijderen